torsdag 10. april 2014

Min hittil dyreste Moldekamp....!!

En kamp i dyreste laget....


Som ihuga Molde-supporter blir det mange turer fra Trøndelag til Molde på hjemmekamper... Og 31, Juli 2013 gikk turen igjen til Aker Stadion for å se Molde få besøk av en hel bråte med "kaill" som var flat i bakhodet... Legia Warszava var kommet til byen... Været var flott, humøret og trua var på topp og hjemme i Buvika vaiet balkongflagget som det alltid gjør på kampdager... Du verden som jeg gledet meg til kamp... Fredrik Gulbrandsen hadde signert og skal få sin debut og det gleder en mann som er så voksen at jeg husker "Bukken Gulbrandsen" herjet for dette fuglelaget fra Romeriket.... Kampen ble et fyrverkeri med (som vanlig) utrolig mange brente sjanser og stor underholdning... Synd dommeren hadde fortid som jordbærplukker ute i Lensvika og tydeligvis kjente mange på det grønne laget... Han presterte til og med å sende "Bukken Jr" i garderoben et kvarter for tidlig... Kampen endte 1-1....

Etter kampen var det bare å psyke seg opp til en 3-4 timers biltur hjem igjen og denne kvelden rakk jeg akkurat innom supporterbutikken på stadioen før hjemturen begynte.... Tabbe nr 1....!!
For der inne hadde de nemlig fått inn noen riktig så flotte MFK flagg som var MYYYE større enn mitt balkongflagg... Beregnet på flaggstang. Råtøfft tenkte jeg og kjøpte et sporenstreks... Tabbe nr 2..

Vel hjemme i Buvika utpå natta måtte jeg lese over alle nettaviser og forsikre meg at alle var enige med meg i at dommeren var en "tullgåre" som ikke hadde fått nok av det eneste han fortjente...: Juling og svidd graut...
Neste morgen måtte jeg bare så stolt vise kona hva jeg hadde brakt med meg hjem fra Fylkeshovedstaden og brettet ut mitt nyervervede stolthet... Før hun gløttet opp fra avisa og knekkebrødet sitt og halvt spydig lurte på hvor jeg hadde gjemt flaggstanga som dette flagget skulle heises i.... Jeg rasa ut på trappa og joda, eller rettere sagt neida, vi hadde ikke flaggstang.... Til mitt forsvar må det legges til at jeg er en smule distre, ganske snill, overvektig og blir veldig fort revet med.... VELDIG fort revet med.... 

Men på tross av den tidlige morgen(kald)dusjen mistet jeg ikke trua... For i mine yngre dager med helgependling over Osmarka hadde jeg mange kjennemerker langs veien mellom Molde - Tingvoll - Trøndelag.... Nemlig Brdr. Midthaug på Kleive....!! Og der hadde jeg sett både strekkmetall trapper, stiger, et par kirkegårder, rekkverk og sist men ikke minst...: Riktig...., Flaggstenger....!!
Kontakt ble opprettet og flaggstanga bestillt... og regninga dukket opp... Oj.....!!! Tabbe nr 3...

Stanga kom akkurat før Cupfinalen mot et butikklag fra Trøndelag og det ble en tung avgjørelse og utsette montering og oppsetting til våren... Så 4-2 seieren over det der butikklaget ble som vanlig feiret med balkongflagget.... ;-) (4-2...Dobbelt så god...!)  Men her like før seriestart hadde virkeligheten innhentet meg og jeg fikk det travelt med å starte gravinga...

Etter en dag med pirking i grusen var jeg kommet ca 10 cm av den meteren som Brødrene fra Kleive anbefalte....

Etter enda en dag hadde jeg kommet 20 cm.... Og denne dagen var det seriestart hjemme mot Vålerenga og jeg innså plutselig at jeg var seint ute både med gravinga og Moldeturen... Her måtte det ropes på kavalleriet....

Jeg fikk min egen duracell-drevne-propell-sønn til å komme, gjemte unna ADHD-medisinen og spanderte en Red Bull i varmen.... Der ble det fart i stein og grusflyttinga i Buvika gitt...

Jeg måtte sette på alarm på telefonen så jeg ikke sovna fra gutten og risikerte og ikke finne han igjen... Så en tid ut til at han trodde stanga skulle monteres med kromkula ned.... 

Så her var det bare å innkalle naboer og søsken til masseforflyttning..... Dugnaden gikk som en drøm og jag kunne begynne å tenke på bestilling av betong... For i Buvika blåser det til og med når det er vindstille....!

Sent om kvelden var "foten" på plass og alt hang sånn noenlunde i vater...

Dagen etter ankom betongbilen med kraftig betong med stålbiber i... Og allerede her har jeg aktivt gått inn for å fortrenge hva dette prosjektet har kostet meg....

Men nå står den der.....!!! Og jeg kan ikke annet enn bare nyte vinden her i Buvika nå, så det vakre blå flagget får visst seg godt... (bildet er tatt på en vindstille dag i Buvika...)  På mine snart 40 år som trønder med blåhvitt hjerte (farget fra mine 6-7 år som "molling") er jeg så vant med å bli tyna av disse butikksupporterene her i trøndelag...og jeg har vel ikke tyna mindre jeg heller da.... Så det er en fryd å bare gå å vente på søndag og kamdag....for å tusle ut og heise flagget og håpe på årets første borteseier.... 

Heia Molde....!!!











4 kommentarer:

  1. fantastisk !! Heilt fantastisk ! Heia Molde. :D

    SvarSlett
  2. Fornøyelig historie <3 MFK <3 Hilsen MFK suporter i Spania

    SvarSlett